Go to Top

Lofoten Watch cCHALLENGE

I 30 dager har Lofoten FHS utforsket hvordan de selv og samfunnet rundt dem reagerer p√• endring i en tid hvor endring er helt n√łdvendig.Read More
Bilde: Lofoten folkeh√łgskole

De siste tre ukene har elever og ansatte ved Lofoten Folkeh√łgskole f√•tt muligheten til √• utfordre seg selv og egne antakelser om endring og endringsprosesser. De har valgt √• g√• inn i kjernen av klimaproblemet, og utforsker hvordan vi som individ og samfunn kan f√• til den endringen som kreves for en b√¶rekraftig verden.

Folkeh√łgskole er en spennende tid for mange; man har flyttet hjemmefra for f√łrste gang, f√•tt mange nye venner og en helt ny hverdag. Dette kan v√¶re en stor trigger for √• bli bevisst p√• egne vaner og antakelser, bli bedre kjent med seg selv og dermed ogs√• f√• en god mulighet for √• gj√łre endringer. Elever og ansatte ved Lofoten FHS har valgt √• bli mer bevisst p√• hvilken type endring de √łnsker, og med det har 86 elever og ansatte satt i gang sin cCHALLENGE!

cCHALLENGE ‚Äď et forskningsbasert verkt√ły for endring

cCHALLENGE er et personlig endringsprosjekt hvor deltakerne velger seg ut √©n endring de skal eksperimentere med over 30 dager. I l√łpet av de 30 dagene vil de erfare og reflektere over hvordan en endringsprosess utfolder seg og f√• en ny forst√•else for hvordan de selv kan v√¶re med √• p√•virke samfunnet rundt seg. Gjennom √• dele refleksjoner og erfaringer med de andre deltakerne, og med familie og venner, vil de oppleve ringvirkningene √©n liten endring kan ha.

Bilde: Kick-start p√• Lofoten FHS med prof. Karen O’Brien. Bilde fra Lofoten Folkeh√łgskole

cCHALLENGE er et forskningsbasert verkt√ły utviklet av ledende forskere innen klimaendringer og b√¶rekraftig transformasjon i Norge. I m√łte med klimaendringer er det mange som lurer p√• hvordan de selv passer inn i det store bildet: hva er sammenhengen mellom den enkeltes beslutninger, p√•virkningskraft og endringer i samfunnet? Dette fins det mange ulike teorier p√•. I cCHALLENGE f√•r folk selv oppleve og gj√łre seg opp en mening om dette.

Et bærekraftprosjekt i Lofoten

Lofoten Folkeh√łgskole har lenge hatt et fokus p√• klima og milj√ł, og tilbyr elevene sine viktig kunnskap om b√¶rekraft i tillegg til store naturopplevelser i Lofoten. Med ambisjoner om √• gj√łre sitt for √• spare milj√łet har de startet et eget b√¶rekraftprosjekt de kaller Lofoten Watch. Gjennom prosjektet √łnsker de √• rette oppmerksomheten mot milj√łtruslene verden st√•r ovenfor, og hva som er mulig √• gj√łre lokalt for √• bedre situasjonen. De forklarer det p√• sin nettside som at ‚ÄĚved √• tenke p√• b√¶rekraft i hverdagen, blir det ogs√• mulig √• endre eget levesett og vise andre mennesker gode eksempler p√• en smartere levem√•te.‚ÄĚ Det er nettopp dette cCHALLENGE kan bidra med.

Om hvorfor hun valgte √• delta i cCHALLENGE skriver Pernille Landr√ł, elev ved Lofoten FHS: ‚ÄĚFor min del handler det om √• pushe seg litt ut av komfortsonen og bestemme seg for √• ta endringen som en konkurranse mot seg selv. Jeg blir motivert av konkurransen mot meg selv, men ogs√• det faktum at de tingene jeg gj√łr blir mer effektive og energibesparende.‚ÄĚ Vi kan alle gro fast i gamle vaner og mye av tiden i en hektisk hverdag tilbringer vi p√• autopilot. Kanskje har vi noen feilaktige antakelser om hva som er mulig √• f√• til¬† av endring? √Ö presse seg selv til √• utforske og eksperimentere kan v√¶re nettopp det man trenger for √• bli mer bevisst i hverdagen.

Collage: Lofoten folkeh√łgskole

Hvordan endring skjer

Deltakerne fra Lofoten Folkeh√łgskole har v√¶rt b√•de ambisi√łse og kreative i sine valg av utfordringer. Aller mest popul√¶rt har det v√¶rt √• redusere vannforbruk ved √• ta kortere dusjer og √• redusere plastforbruk ved √• ta med eget handlenett p√• butikken. Andre har valgt √• bruke mer tid i naturen, lese mer, re-designe brukte kl√¶r og √• ha et mer b√¶rekraftig forhold til mat. I l√łpet av de siste tre ukene har de opplevd opp- og nedturer i sin cCHALLENGE, og f√•tt ny innsikt i hvordan endring skjer.

Rektor ved Lofoten FHS, Brynjar Tollefsen, deler sin erfaring fra f√łrste uke med cCHALLENGE: ‚ÄĚDet er egentlig ganske forbl√łffende hvor sterke f√łringer mitt valg av utfordring har lagt for dagliglivet. N√• legger vi automatisk planer for flere middager framover, og i helga inkluderte vi ogs√• lunsjene i dette m√łnsteret. Og dette betyr ikke at vi legger begrensninger p√• matopplevelsene v√•re, bare at vi tenker annerledes.‚ÄĚ Som flere andre har han valgt en utfordring som g√•r p√• √• ikke kaste mat. De siste tre ukene rapporterer han at han har blitt mer kreativ p√• kj√łkkenet, men ogs√• at det kan v√¶re utfordrende √• endre tankesettet.

Det er nemlig ikke alltid s√• lett √• endre seg, noe l√¶rer Elin Tyssedalstveit har erfart gjennom sin utfordring i √• bruke √łkologiske produkter: ‚ÄĚHjernen min er jo ikke p√•logga,‚ÄĚ skriver hun p√• sin cCHALLENGE-profil, ‚ÄĚeller (den) konsentrerer seg ihvertfall om andre ting. Det g√•r p√• rein automatikk. Men p√• kvelden g√•r det bra, da er det ro √• f√•. Det er en liten vekker igrunn, om alle de sm√• detaljene i livet som bare ruller og g√•r.‚ÄĚ

Bilde: Lofoten folkeh√łgskole

Ting er kanskje ikke helt som vi tror?

√Čn av elevene fikk i uke 3 en √•penbaring om sin utfordring: har det egentlig noe √• si om vi dusjer i kaldt vann i Norge? Kommer ikke all oppvarming fra vannkraft i Norge og er dermed milj√łvennlig? Dette er et godt sp√łrsm√•l som kanskje har et annet svar enn man tror. Visste du for eksempel at energien vi bruker i Norge ogs√• kommer fra kull, gass og atomkraft? Dette er fordi vi er koblet p√• det Europeiske energimarkedet.

Når man eksperimenterer med endring kan man fort oppdage at ting ikke er helt slik som man tror når det gjelder hva som er bærekraftig, men også hvilken rolle enkeltmennesker spiller i det store klimabildet. Det er nettopp slike refleksjoner og tankeeksperiment som utforskes gjennom cCHALLENGE.

At individer og grupper velger √• g√• i seg selv og se sammenhengen mellom sitt eget liv, deres n√¶rmilj√ł, samfunnet generelt og det store klimaproblemet er utrolig inspirerende, og vi f√łlger spent med videre p√• hvordan det g√•r med deltakerne fra Lofoten Watch cCHALLENGE.

Bilde: Anne Lovehed v/ Lofoten folkeh√łgskole

Dette prosjektet er en del av Klimakloke Folkeh√łgskoler i regi av Fremtiden i v√•re hender (FIVH). Lofoten Watch cCHALLENGE var ferdig l√łrdag 10. mars.

Back to News