Go to Top

cCHANGE Challenge: Line Tveiten

Line Tveiten

Min cChallenge: Lage ukesmenyer.

Jeg heter Line Tveiten, er 32 år og bor på Rodeløkka i Oslo med samboer og barn (snart 2 år). Jeg er utdannet innenfor bærekraftige matsystemer og jobber blant annet med bærekraftig mat prosjekter i Oslo kommune. Jeg har et ønske om å gjøre som jeg preker.

Hverdagen min består stort sett av jobb, familie og praktiske gjøremål (handle, lage mat, rydde, vaske osv.). Fritiden i uka går stort sett ut på å slappe av og se på TV. I helga er vi sammen med familie og venner, og gjerne på tur i marka eller på fjellet.

Del dette

facebook_icontwitter_iconlinkedin_icon

Dag 29: Ferdig, men ikke ferdig

I går, søndag kveld, når jeg satt og lagde denne ukas meny, så tenkte jeg at nå er jeg straks ferdig med min challenge. Jeg har faktisk fått det til! Jeg har klart å endre en vane som jeg har hatt lyst til å endre lenge. Jeg lekte med tanken; når challenge’en er over så kan jeg bare drite i ukesmenyene hvis jeg vil. Når challenge’en er over så driter alle andre i om jeg lager ukesmenyer, så da driter jeg i det også.

Neida, jeg driter ikke i det. Jeg liker ukesmenyene mine veldig godt. Men, det er noe med følelsen at noen følger med på deg, og gir deg tilbakemeldinger på det du gjør. Det blir ikke det samme uten! Det å være en del av en «greie» er også noe som blir borte. Sammen med 11 andre så har jeg gitt meg selv en utfordring og utfra det jeg har lest, så har de fleste hatt en positiv opplevelse. Vi 12 har delt en fin erfaring.

Etter dette så er jeg bare en av mange nordmenn som tilfeldigvis ukeshandler i stedet for daglige turer på butikken. Men, jeg kommer til å fortsette med å forbedre kostholdet mitt. Og jeg kommer til å fortsette med å gi meg selv 30 dagers challenge’er. Og det blir min lille hemmelighet hvordan det går.

Apropos, i går gjorde jeg forresten en «7-minute-workout» for andre gang (ref. tidligere innlegg). Og jeg fikk med kjæresten min på det! Etter at jeg hadde gjort min første «7-minute-workout» så møtte jeg en venninne på trikken. Jeg hadde fortalt henne at jeg hadde lastet ned «7-minute-workout» app’en og ville begynne med daglige treningsøkter. Vi har lenge snakket om at jeg må begynne å trene igjen. Når jeg fortalte henne at jeg hadde fått til min første workout så ble hun kjempeglad og ga meg high five! Det føltes bra og jeg var glad lenge etterpå. Jeg følte at hun bryr seg om meg, og det setter jeg veldig stor pris på!

Dag 23: Et positivt ladet endringseksperiment

Det føles ut som at ukesmenyene har blitt en vane/rutine. Vi snakket litt om det i går hjemme, at det føles veldig bra. Det funker bra med ukesmenyer og det er ingen grunn til å slutte. Liste ble laget på søndag og kjøleskapet ble fylt på mandag – lett som en plett.

Jeg tenker at det har gått greit å lage ukesmenyer fordi jeg ikke har måttet ofre noe. I motsetning til flere av cChallenge deltakerne, så har ikke jeg fjernet noe fra kostholdet mitt eller hverdagen ellers. Jeg har bare begynt å gjøre ting litt annerledes og fått en enklere hverdag. Å kutte ut kjøtt ville gjort vondt. Å slutte å spise godteri ville gjort vondt. Slutte å se på TV. Sånn tror jeg det er med oss mennesker. Det gjør vondt å kutte ut noe du liker.

Vi HAR imidlertid begynt å spise annerledes hjemme hos oss. Det tenkte jeg når jeg så på handlekurven i går. Tre fiskemiddager på en uke, det er tre ganger så mye fisk som vi spiste før. Om ikke mer! Vi har spist lite kjøtt de siste ukene, veldig lite rødt kjøtt. Ikke fordi vi har gått inn for det, heller fordi vi har gått inn for å spise mer av andre ting. Mer fisk. Mer grønnsaker. Mer frukt.

Uten at det har vært en bevisst strategi, så har vi fokusert på flere gode vaner fremfor færre dårlige vaner. Således har vi har endret oss uten å tenke så mye på hva vi ikke skal gjøre, men heller på hva vi skal gjøre mer av. Et positivt ladet endringseksperiment, kan du kalle det.

Dag 16: Endring avler endring

Jeg har lagt merke til at jeg er i en slags generell endringsmodus og prøver ut flere ting enn bare det ene endringsprosjektet som jeg valgte for min cChallenge (lage ukesmenyer). For eksempel prøvde jeg å spise 5 om dagen/500g frukt og grønt pr. dag forrige uke, det gikk ikke så bra tror jeg, holdt ikke tellingen. Denne uken prøver jeg og kjæresten å komme i gang med «7-minute-workout» hver dag. Jeg har lastet ned en app på mobilen og vi har blitt enige om å prøve å gjennomføre en økt hver dag før det er lov å sette seg på sofaen. Det hadde vært veldig fint om vi klarte å få til det!

seven-pic2

Dag 15: Et felles prosjekt

På søndag spurte kjæresten min meg om jeg hadde laget ukesmeny ennå, det var fint! Fint at det ikke bare er jeg som tenker på det, men at det kanskje kan bli et felles prosjekt.

En av grunnene til at jeg ville begynne å lage ukesmenyer er at jeg vil spise sunnere og mer bærekraftig. Det kan godt hende at ukesmenyene hjelper, men vi lager først og fremst ukesmenyen basert på hva vi har LYST til å spise og ikke basert på hva vi BURDE spise. Denne uken blir i alle fall uten alt for mye kjøtt – det er bra!

LineTveiten

Dag 9: Orker ikke å være flink mer

I dag hadde jeg et litt mørkt øyeblikk og tenkte at «nå orker jeg ikke være flink mer». Sliten etter jobbreise og syk. Fikk ikke laga ukesmeny på søndag. Orka ikke handle på mandag. Glemte fellesvasken i helga. Føler at oppgavene hoper seg opp og at cChallenge henger over meg som dårlig samvittighet. Men samtidig vet jeg at det er ikke så farlig. Jeg kan lage ukesmeny og handle inn når som helst. Det viktigste er ikke å lage ukesmeny på søndag og handle på mandag, men å stort sett spise og handle etter en ukesmeny. Må minne meg selv på at vane og rutine ikke er det samme.

Dag 7: 5 om dagen

Denne uka skal jeg skrive inn ‘5 om dagen’ i ukesmenyen! Ideelt sett skulle jeg planlagt ukesmeny for uken som kommer i kveld, men jeg må jobbe – og slappe av litt. Så det får bli i morgen. 5 om dagen/500g frukt og grønt om dagen høres veldig mye ut, men jeg skal prøve å få det til!

Dag 3: Ute av rutinen, ute av vanen? Neida!

Første uke av min cChallenge er egentlig ikke en typisk uke. Jeg er på jobbreise og kjæresten er hjemme med sønnen alene. I går lagde vi en plan for middagene for resten av uka og kjæresten bestemte hva han ville lage mens jeg var borte. Jeg handlet inn alt som vi ikke hadde hjemme og forlot mann og barn med ukesmeny og fullt kjøleskap! 

Dag 0: Ukesmenyer = mindre stress

I forbindelse med at jeg måtte gå på diett en ukes tid, så opplevde jeg at det å lage og handle etter en ukesmeny, ikke bare hjalp meg å følge dietten, det gjorde at hverdagen min fløt mye bedre. Å slippe å planlegge middag og handle hver dag gjorde meg mye mindre stresset! Jeg har fått beskjed av legen om å redusere stress, fordi jeg har lavt stoffskifte og i tillegg fikk jeg beskjed om å spise mer av noen ting og mindre av andre. Å lage ukesmenyer vil naturlig nok hjelpe meg å planlegge hva jeg skal spise. Det gir meg samtidig muligheten til å legge inn andre ting som jeg ønsker å endre, for eksempel: spise mindre kjøtt, bruke det jeg har i skapet osv.

cchallenge dag 1 kopi